2013. június 21., péntek

Ha leszoksz, leszokom én is...

Üldögélve és olvasgatva a cigaretta árak 1000 forint fölé emelkedéséről szóló híreket, támadt egy ötletem. Helyesebben beugrott, hogy Kryx barátom úgy szokott le a dohányzásról, hogy cserébe én meg leszoktam a kólázásról. Nem volt egyszerű se neki, se nekem. A kóla is narkó, csak társadalmilag elfogadott. De ettől még ugyanúgy függőséget alakít ki és szánalmas, hogy mennyien dőlnek be neki. És szánalmas, ahogyan felnőtt emberek - velem együtt - havonta húszezreket költenek arra, hogy mérgezzék magukat. Cigivel, kólával, cukros üdítőkkel, ésatöbbi.
Azzal hitegetjük magunkat, hogy bármikor le tudjuk tenni, de amikor megpróbáljuk, jönnek az elvonási tünetek. 
Nekem például hetekig fájt a fejem, ment a hasam és még most, így fél év után is vannak napok, amikor megdöglenék egy pohár kóláért. De nem iszom, csakazértsem!
Alkalmazott pszichológia ez kérem.
A versenyszellem működik.
És ha már működik, miért ne lehetne megpróbálnia másoknak is?
Az ajánlatom tehát a következő:
Ha vállalod, hogy leszoksz a dohányzásról, vagy bármilyen káros szenvedélyedről, én vállalom, hogy cserébe leszokom valami hasonlóan káros szenvedélyemről. Vagy rászokom valami egészséges dologra. Rajtad áll csak, mi legyen az.
A dolog "becsületkasszás" és csak akkor működik, ha mindketten betartjuk a megállapodást.
Azaz nem kell nekem bizonyítanod, hogy Te aztán tényleg nem szívsz. Elhiszem Neked.
A lényeg az a szándék.
És a verseny.
Versenyezzünk, ki bírja tovább!
Amit magamtól be tudok ajánlani áldozatnak:
Nem iszom több cukros üdítőt. Semmilyet. Nehéz lesz, de megteszem. (Ez a versenyszám is elkelt, mégpedig egy olyan barátom szokik le cserébe a dohányzásról, akiről a szülei nem is tudták, hogy dohányzott...)
Nem eszem csipszet. Semmilyet. Nehéz lesz, de megteszem. (Ez a versenyszám elkelt, ameddig +Gábor Vásárhelyi nem dohányzik, én nem eszem semmilyen csipszet.) 
Nem eszem nassolnivalókat. Semmilyet. Nehéz lesz, de megteszem. (Ez a versenyszám elkelt, mostantól +Zoltán Rittinger cigarettáról történő leszokása érdekében a nasi hanyagolva)
Sőt, 18.00 után nem eszem semmit, maximum gyümölcsöt. Nehéz lesz, de megteszem. (Ez a versenyszám elkelt, +Attila Orbán kihívása szerint akkor mostantól sem ő, sem én nem eszünk este 6 után semmit, csak gyümölcsöt.)
Nem iszom többé energiaitalokat. Semmilyet. Nehéz lesz, de megteszem. (Ez a versenyszám elkelt. +Náhóczki Náhó Gábor nem iszik addig cukros üdítőt, amíg én nem iszom energiaitalt.)
Hetente egyszer futok, legalább fél órát. Nehéz lesz, de megteszem.
Hetente egyszer legalább kerékpározom, legalább egy órát. (Télen is, ha nincs jég vagy hó az utakon). Nehéz lesz, de megteszem.
Nem rágom többet a körmömet. Mission impossible, de megteszem. ;)
Soha többet nem eszem gyorsétteremben szemétkaját. Nagyon nehéz lesz, de megteszem.
Hetente egyszer kipróbálok valami olyan kaját, ami egészséges, csak utálom. Ez lesz a legnehezebb, de megteszem.
 A listát folyamatosan bővíteni fogom és oda fogom írni, hogy miről kinek a kedvéért szoktam le (Ha megengedi az illető). Ha tehát ki tudsz találni még valamit, amiről le, vagy amire rá kell szokjak, nyomjad! Megteszem.
A lényeg, hogy cserébe Te meg tedd le a cigit, vagy szokj le valami egészségtelen dologról, vagy szokj rá valami egészséges dologra. Csak megegyezés kérdése, én szinte bármiben benne vagyok...
Tőlem lehet úgy is, hogy nem azonnal, hanem szépen csökkentve szoksz le, vagy szoksz rá. Mondjuk egy hónap alatt.
Lássuk, ki a keményebb!
Természetesen egy dologról illetve dologra egy valaki kedvéért szokom le, vagy szokom rá, így olyan nem lesz, hogy öten leszoktok a cigiről én meg cserébe csak egy rossz szokásomtól válok meg.
Csak becsületesen, korrekten!
A versenyünk állásáról a közösségi oldalakon számolunk be és a közös barátaink is tudják majd követni, hogy állunk éppen.
Na, mit szólsz?
Majdnem elfelejtettem a lényeget, így utólag egészítem ki a blogot:
Ha a kedvemért nem szoksz le, de van olyan ismerősöd, akinek a kedvéért meg igen, illetve van olyan, akit nagyobb ellenfélnek tartasz (vagy kisebbnek, mert tőlem rettegsz :) ), akkor versenyezz vele! (Persze tök jó lenne, ha elmesélnéd nekem és így erőt adnál ezzel is...)


Kezd felpörögni a dolog, úgyhogy mostantól +Péter Tóth-Czere is kihívható, mint amolyan szárnysegédem. A részleteket vele tessék egyeztetni!
(Nem tudom, hogy minden barátom fel van-e iratkozva a blogomra, úgyhogy osszad tovább. Szúrj ki velem!)

4 megjegyzés:

  1. Sancikám!
    Ezek nagyon jó dolgok, és csak gratulálni tudok az ön uralmadnak. Bár én az egészséges közép út híve vagyok (egyszer valaki azt mondta (ennek úgy 30 éve), hogy én nem tudatosan zen budhista vagyok (ez egy teológia professzor volt)mert mindenben a közép utat keresem az egészséges kompromisszumot. Nem tagadok meg semmit nem dohányzok nem iszok néha sportolok néha meg iszok iszok egy pohár bort, sört, vagy ami épp jól esik, néha rá is gyújtok ha épp jól esik. De nem vagyok függő! Szerintem ez a lényeg! A rendszeresség a fogyasztott napi mennyiség kizárólag a vízre, ételre, mozgásra, alvásra legyen igaz! A többi luxust csak akkor ha néha jól esik ez vagy az....:)A lónak a hátán kell ülni nem átesni ide meg oda.... Szóval szerintem nem vétkézel ha időnként meg iszol egy pohár kólát, és azt érzed, hogy milyen jól esett. A vétek az ha nem bírod abba hagyni és a pohár üveg lesz, és aztán csak azt iszod mást nem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Te jól csinálod, tesókám. De vagyunk egy páran, akik túlzásba visszük. Nem tudunk mértéket tartani.
      Én például napi 4 azaz négy liter light kólát nyomtam be lazán. Aztán csodálkoztam, hogy padlón az emésztésem, nem tudok aludni, fáj a fejem, ha nem kapom meg az adagomat.
      Ez a függőség. A blogom erről szól.
      Az más téma, hogy én valamit csinálok, vagy nem csinálok. Olyan, hogy csinálgatok, nálam nincs.
      Én ebben az életben kólát már nem iszom, SOHA. Csak ha valaki lekötöz és belémtölti...

      Törlés
  2. Ebből még mozgalom lesz! Ez nagyon inspiráló! Grat!

    VálaszTörlés
  3. Ma van a hetedik évforduló dohánymentesen.😉

    VálaszTörlés